У сучасному глобальному світі нові міжнародні, суспільно-політичні, економічні, соціальні та інші виклики постійно впливають на розвиток України та обумовлюють запровадження й реалізацію нових реформ.
Допомога міжнародних донорів, кожен зі спільних реалізованих проектів з міжнародними партнерами робить суттєвий внесок у реформування публічного управління і відповідає пріоритетам національних реформ.
Успіх нашої країни на шляху входження до ЄС великою мірою визначається якістю кадрового забезпечення публічної служби, ефективністю кожного публічного службовця. Саме публічні службовці, навіть в умовах збройної агресії, продовжують проєвропейські реформи, беруть безпосередню участь у розробці євроінтеграційних законів, відбудові інфраструктури, перебудові економіки. А після перемоги саме вони будуть забезпечувати повоєнне відновлення та розвиток країни.
Водночас слід відзначити, що участь у впровадженні цих системних перетворень у різних галузях публічного управління беруть і організації державного сектору. І тому підвищення спроможності цих організацій та розвиток їх кадрового потенціалу, підвищення рівня професійної компетентності публічних службовців, зокрема в рамках навчання за рахунок міжнародних проектів та програм залишається одним з пріоритетних напрямків реформування публічного управління і сприятиме імплементації на секторальному рівні найкращого європейського та світового досвіду і в кінцевому результаті сталому, стійкому, інклюзивному та зеленому економічному відновленню України, яке посилює демократичні інститути, верховенство права та заходи щодо боротьби з корупцією.
Для реалізації цих завдань 10 вересня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України № 1028 затверджено Положення про організацію професійного навчання державних службовців, керівників державних підприємств, установ, організацій за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших форм міжнародної співпраці.
Положення, розроблене НАДС спільно з Секретаріатом Кабінету Міністрів України, визначає покроковий механізм організації професійного навчання державних службовців міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, державних службовців та працівників, на яких поширюється дія Закону України «Про державну службу», інших державних органів (далі – державні службовці), керівників державних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління відповідних міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, інших державних органів.
Таке професійне навчання може проводитися як в Україні, так і за кордоном за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших форм міжнародного співробітництва.
Алгоритм передбачає наступні кроки:
- Міністерства, інші державні органи надають щорічно до 1 лютого НАДС інформацію про потреби та пріоритетні напрями професійного навчання за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших форм міжнародної співпраці. НАДС узагальнює та надає відповідну інформацію Секретаріату Кабінету Міністрів України.
- Секретаріат Кабінету Міністрів України як координатор діяльності, пов’язаної із залученням міжнародної технічної допомоги, ознайомлює партнерів з розвитку з потребами і пріоритетними напрямами професійного навчання за рахунок міжнародної технічної допомоги.
- Секретаріат Кабінету Міністрів України та НАДС отримують від партнерів з розвитку інформацію про можливості професійного навчання за рахунок міжнародної технічної допомоги та строки подання пропозицій щодо кандидатур державних службовців, керівників державних підприємств, установ, організацій для проходження професійного навчання.
- НАДС надсилає зазначену інформацію органам державної влади, іншим державним органам, а також розміщує її на офіційному веб-сайті НАДС і веб-порталі управління знаннями у сфері професійного навчання «Портал управління знаннями».
- Органи державної влади, інші державні органи визначають кандидатури для проходження професійного навчання за кордоном за рахунок міжнародної технічної допомоги або інших форм міжнародного співробітництва за кожною окремою програмою професійного навчання.
Слід звернути увагу, що дія цього Положення не поширюється на організацію проведення професійного навчання відповідно до Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 року № 106 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 648).
Також НАДС та Центром адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу розроблено Порядок організації професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування за кордоном, затверджений постановою Кабміну від 15 вересня 2023 року № 990.
Ним визначено умови організації та проходження професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування у закладах освіти, установах, організаціях за кордоном. Термін такого навчання не може перевищувати 24 місяців.
Організація професійного навчання за кордоном за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших форм міжнародного співробітництва здійснюється з урахуванням вимог Положення про організацію професійного навчання державних службовців, керівників державних підприємств, установ, організацій за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших форм міжнародного співробітництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2022 року № 1028 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 75, ст. 4547).
Дія цього Порядку не поширюється на:
- проходження професійного навчання державних службовців/посадових осіб місцевого самоврядування за кордоном за рахунок їх власних коштів. Проходження державними службовцями/посадовими особами місцевого самоврядування професійного навчання за кордоном з власної ініціативи за рахунок власних коштів здійснюється у вільний від виконання посадових обов’язків час;
- посадових осіб дипломатичної служби. Порядок організації професійного навчання посадових осіб дипломатичної служби встановлюється МЗС.
Аби допомогти HR-підрозділам та публічним службовцям, підготовлено ряд нормативно-правових актів, а саме:
- наказ НАДС від 14 листопада 2023 року № 182-23 «Про затвердження Порядку укладення договору між державним службовцем/посадовою особою місцевого самоврядування і органом, який направляє, про направлення державного службовця/посадової особи місцевого самоврядування на професійне навчання за кордон та типової форми такого договору», зареєстрований у Мінюсті 21 грудня 2023 року за № 2225/41281;
- наказ НАДС від 14 грудня 2023 року № 192-23 «Про затвердження Форми звіту про результати професійного навчання державного службовця/посадової особи місцевого самоврядування за кордоном» (із змінами, внесеними згідно з наказом НАДС від 22 грудня 2023 року № 197-23);
- наказ НАДС від 22 грудня 2023 року № 196-23 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо заповнення Форми звіту про результати професійного навчання державного службовця/посадової особи місцевого самоврядування за кордоном».
Інфографіка «Покроковий механізм організації професійного навчання державних службовців за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших форм міжнародного співробітництва»

Інфографіка «Покроковий алгоритм організації професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування за кордоном»

ПІДРОЗДІЛ 1 «JICA» РОЗДІЛУ «ПРОФЕСІЙНЕ НАВЧАННЯ
Японське агентство міжнародного співробітництва (Japan International Cooperation Agency, JICA) є урядовим агентством, яке координує офіційну допомогу розвитку, сприяє економічному та соціальному зростанню в країнах, що розвиваються, та їх міжнародному співробітництву.
З моменту свого заснування у 1974 році надає різноманітні види технічного сприяння в більш ніж 150 країнах світу. Глобальна організація, яка орієнтуючись на місцеві реалії, тісніше співпрацює з урядами-партнерами, міжнародними донорськими організаціями, приватними підприємствами і передусім з місцевим населенням та локальними громадами. Після об’єднання у 2008 році з Японським банком міжнародного співробітництва (JBIC) стало одним з найбільших світових агентств двостороннього розвитку з можливістю надання технічного сприяння, пільгового кредитування і грантового фінансування в різних сферах розвитку країн.
Основні програми розвитку JICA (механізми допомоги) – це програми та проекти технічної допомоги для зміцнення потенціалу та інституційної розбудови, техніко-економічних обґрунтувань і генеральних планів. Японське агентство міжнародного співробітництва (JICA) має різноманітні програми розвитку, спрямовані на підтримку розвитку країн-партнерів у різних сферах:
- Технічна допомога (JICA надає технічну допомогу у вигляді передачі знань, технологій та навичок у галузях, таких як сільське господарство, освіта, охорона здоров’я, водопостачання та санітарія, енергетика, інфраструктура, транспорт та інші);
- Інфраструктурні проекти (JICA підтримує реалізацію інфраструктурних проектів, таких як будівництво доріг, мости, енергетичних об’єктів, гідротехнічних споруд);
- Розвиток громад (Програми розвитку громад спрямовані на підтримку розвитку місцевого самоврядування, покращення життя населення у сільських районах та забезпечення доступу до основних послуг);
- Охорона довкілля (JICA підтримує проекти з розвитку екологічності та сталого використання природних ресурсів, включаючи зменшення забруднення, впровадження відновлюваної енергії та збереження біорізноманіття);
- Розвиток людських ресурсів (JICA здійснює програми навчання та стажування для фахівців з різних галузей, сприяючи підвищенню кваліфікації та розвитку професіоналізму).
Це лише кілька прикладів програм розвитку JICA, і агентство продовжує активно сприяти реалізації різноманітних ініціатив для сприяння розвитку країн-партнерів.
Освітні формати JICA (в рамках Програми спільного створення знань) передбачають навчання у рамках короткострокових і довгострокових програм.
Короткострокові програми включають тренінги, семінари, майстер-класи та інші короткотермінові заходи, які можуть тривати від кількох днів до кількох місяців. Учасники таких програм можуть отримати практичні знання, нові методики та навички.
В свою чергу, довгострокові програми передбачають більш тривале навчання, яке може тривати від кількох місяців до кількох років. Учасники можуть отримати вищу освіту, магістерські ступені, докторські ступені або пройти спеціалізовані курси у вищих навчальних закладах в Японії.
Обидва формати мають на меті підготувати учасників до ефективного виконання своїх обов’язків у різних галузях та сприяти розвитку країн-партнерів через передачу знань, навичок і технологій.
Офіс JICA діє в Україні відповідно до Угоди між Урядом України та Урядом Японії про технічне співробітництво та грантову допомогу від 10 червня 2004 року (ратифіковано Законом України від 01 липня 2004 року № 1969-IV). За цей час JICA зробила значний, неоціненний внесок у розбудову нашої держави в рамках численних проектів міжнародної технічної допомоги та навчальних програм.
І тому співпраця НАДС з JICA є надзвичайно важливою, особливо в контексті реалізації масштабних реформ, які відбуваються нині в Україні.
На сьогодні в рамках співпраці з JICA передбачено навчання державних службовців в межах як короткострокових, так і довгострокових програм.
Зокрема, з метою забезпечення професійного навчання публічних службовців, представників організацій різних форм власності, що залучені до впровадження секторальних реформ, впровадження нових технологій та інновацій у їх діяльність Президент JICA Танака Акіхіко та Голова НАДС Наталія Алюшина 17 липня 2023 році підписали Меморандум про співробітництво.
ПІДРОЗДІЛ 2 «KOICA» РОЗДІЛУ «ПРОФЕСІЙНЕ НАВЧАННЯ»
Корейське агентство міжнародного співробітництва (Korean International Cooperation Agency, KOICA) – державне агентство Південної Кореї, засноване в 1991 році Міністерство закордонних справ Південної Кореї. Воно надає грантову допомогу та технічну підтримку країнам, що розвиваються. У 2022 році KOICA відкрила офіс в Україні відповідно до політики корейського уряду щодо розширення допомоги та співпраці з нашою країною.
Офіс KOICA діє в Україні відповідно до Угоди між Урядом України та Урядом Республіки Корея про грантову допомогу та технічне співробітництво від 20 жовтня 2005 року (ратифіковано Законом України від 26 липня 2006 року № 36-V). За даними ОЕСР, загальний обсяг Офіційної допомоги з розвитку (Official Development Assistance, ODA) Кореї (2,8 млрд доларів, попередні дані) зріс у 2022 році завдяки допомозі Україні та збільшенню гуманітарної допомоги. Він становив 0,17% валового національного доходу.
На сьогодні в рамках співпраці з KOICA передбачено навчання державних службовців, керівників державних підприємств, установ, організацій в рамках реалізації:
- програми розвитку спроможності (СІАТ);
- програми обміну знаннями «Knowledge Sharing Program» (KSP);
- програми Офіційної допомоги розвитку (Official Development Program, ODA).
Організація професійного навчання в рамках співпраці з KOICA сприятиме посиленню інституційної спроможності органів державної влади та місцевого самоврядування, державних підприємств, установ, організацій в Україні, зміцненню їх кадрового потенціалу та сприятиме їх розвитку для здійснення державними службовцями своєї професійної діяльності в нових умовах після припинення дії воєнного стану.