Групи аналізу політики

Групи аналізу політики - робочі групи, які утворюються центральними органами виконавчої влади з метою аналізу проблеми у певній сфері (секторі) державного управління та підготовки проекту політичної пропозиції для вирішення цієї проблеми.

Участь у групах аналізу політики сприяє формуванню у державних службовців практичних навичок з аналізу політики, організації ефективних комунікацій під час процесу адаптації українського законодавства до норм і стандартів ЄС із урахуванням національних інтересів України.

Групи аналізу політики засвідчили свою ефективність у підготовці органів державної влади до використання інструментів інституційної розбудови Twinning і TAIEX.

Метою створення груп аналізу політики є необхідність засвоювання принципів і застосування їх на практиці щодо аналізу конкретної проблеми державними службовцями, а також пошуку альтернатив вирішення, аналізу позицій усіх груп інтересів, проведення консультацій з усіма зацікавленими сторонами, аналізу наслідків рішень.

Робота державних службовців у групах аналізу політики вважається науково-дослідною діяльністю без відриву від служби. До їх складу входять 7-10 державних службовців IV категорії посад, які представляють різні структурні підрозділи відповідного центрального органу виконавчої влади (ЦОВВ).

Процес формування груп аналізу політики визначено у розпорядженні Кабінету Міністрів України від 02 березня 2010 р. № 334. Зокрема, Міністерства та інші ЦОВВ повинні щороку до 15 жовтня надати Національному агентству України з питань державної служби (далі – Нацдержслуба України) пропозиції щодо утворення у разі потреби таких груп. За результатами опрацювання листів ЦОВВ, що надійшли на адресу Нацдержслужби України до 15 жовтня 2011 р. встановлено, що пропозиції щодо формування груп аналізу політики у 2012 р. відсутні.

Наразі організація діяльності груп аналізу політики набуває нового змісту, зокрема ведеться діалог з представництвом Європейського Союзу щодо розроблення концепції провадження у діяльність органів виконавчої влади України механізму та практичних інструментів аналізу політики, нових засад функціонування груп аналізу політики, що в свою чергу сприятиме  суттєвому наближенню до міжнародних стандартів і світової практики.

 

Додатково:

Інформація про проект у 2007-2008 роках

Інформація про проект у 2010 році

Вкладення:
Скачати цей файл (project_info_new (1).pdf)project_info_new (1).pdf[ ]252 Kb

Функціональне обстеження

Проголошений Україною курс на інтеграцію до ЄС передбачає досягнення не тільки соціально орієнтованої економіки, а й високих стандартів, реальної демократії, побудови громадянського суспільства, дотримання верховенства права. Європейський вибір пояснюється високим рівнем життя, прав і свобод громадян, досягнутим розвинутими країнами. Разом з тим, реформа системи державного управління є складовою частиною модернізації української держави, а ефективне функціонування держави неможливе без упорядкованої, структурованої та дієвої системи державного управління.

Як інструмент аналізу функцій та оцінки ефективності управлінської діяльності органів виконав­чої влади та їх структурних підрозділів світова практика пропонує аналітичну методику оцінки ефективності діяльності органів виконавчої влади, яка отримала назву функціональне обстеження.

Концепція функціонального обстеження належить до основних шляхів посилення ефективності та результативності системи органів виконавчої влади, конкретних секторів і галузей державного управління, окремих інституцій завдяки оптимізації державних функцій.

Одним із напрямів діяльності у цьому контексті є консультаційне та науково-методологічне супроводження процесу функціонального обстеження, підготовка за підсумками обстежень рекомендацій щодо ліквідації надлишкових функцій, раціонального розподілу та зменшення дублювання в діяльності органів державної влади, а також розробка та впровадження відповідних навчальних модулів у систему професійного навчання та підвищення рівня професійної компетентності державних службовців.

Під функціональним обстеженням можна розуміти інструмент постійного аналізу відповідності завдань і функцій органів виконавчої влади чинному законодавству, а також відповідності внутрішньої структури органів виконавчої влади покладеним на них завданням і функціям з метою усунення з практики їх діяльності внутрішніх суперечностей, дублюючих функцій та функцій, що не належать до сфери їх повноважень.

Проведене у 2012 році функціональне обстеження органів державної влади, як механізм отримання інформації про завдання та функції цих органів та спосіб оптимізації їх функціональної та організаційної структури, було спрямоване на виявлення поєднання в одному органі контрольно-наглядових (інспекційних) функцій та функцій з надання адміністративних послуг, а також  виявлення функцій, які можливо було б передати на виконання стороннім організаціям та відбувалось у два етапи: на місцевому рівні (обласні та районні державні адміністрації) та на центральному рівні (центральні органи виконавчої влади).

Завданнями функціонального обстеження стало здійснення аналізу конституційно й законодавчо закріплених функцій діяльності органів державної влади, проведення класифікації нормативно-визначених функцій органів державної влади за типологічними групами та підготовка пропозицій щодо уточнення функцій органів державної влади за результатами функціонального обстеження. На регіональному (місцевому) рівні об’єктами функціонального обстеження стали 24 обласні державні адміністрації, 490 районних державних адміністрацій, Автономна республіка Крим, міста Київ та Севастополь. На центральному рівні досліджувалися 16 міністерств, 55 центральних органів виконавчої влади та 5 центральних органів виконавчої влади зі спеціальним статусом.

З метою більш якісного проведення функціонального обстеження Нацдержслужбою України було організовано проведення нарад та методичних семінарів  в органах виконавчої влади, визначених як об’єкти для проведення функціонального обстеження та для організації роботи в державних органах утворено робочі групи та комісії.

 За результатами проведеної роботи підготовлено робочий звіт (розглянутий та погоджений із представниками заінтересованих органів державної влади на всеукраїнській нараді-семінарі 13 листопада 2012 року), який свідчить, що в окремих державних органах залишається неврегульованим питання усунення поєднання в одному органі інспекційних функцій та функцій з надання адміністративних послуг.

Вагомим внеском у проведення адміністративної реформи стало усунення дублювання функцій різними органами, вироблення політики у відповідній сфері, підставою якого були результати проведених протягом 2010 – 2011 років функціональних обстежень.

Так, у січні-березні 2011 року з метою забезпечення належного виконання указів Президента України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» від 9 грудня 2010 року № 1085/2010 та «Деякі питання організації роботи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади» від 24 грудня 2010 року 
№ 1199/2010, у Головдержслужбі України були створені робочі групи, які підготували рекомендації щодо розподілу функцій та оптимізації повноважень міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, зокрема рекомендації щодо підготовки положень про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади.

З 1 по 11 лютого 2011 року було проведено функціональне обстеження Полтавської та Івано-Франківської обласних державних адміністрацій, відповідних територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади та 8 районів у Полтавській та Івано-Франківській областях. За результатами проведеного функціонального обстеження були підготовлені пропозиції з оптимізації системи органів виконавчої влади на територіальному рівні, які були розглянуті на нараді в Адміністрації Президента України, що відбулась 16 лютого 2011 року.

Проведення функціонального обстеження дозволяє здійснити аналіз існуючих функцій органів виконавчої влади з метою їх оптимізації шляхом ліквідації, раціоналізації, модернізації тощо. За результатами функціональних обстежень складаються звіти, готується інформація з пропозиціями щодо уточнення функцій органів виконавчої влади та надсилається Кабінету Міністрів України.

Наказ № 84

Functional Reviews_zagal_ inf

Functional Reviews-2012(result)

Functional Reviews-2012

Posibnyk

Programa seminaru

Zvit za rezultatamy FR

  • Інструмент інституціональної розбудови Twinning

    Twinning (англ. twins — близнюки) — інструмент інституціональної розбудови, у рамках якого відбувається співпраця на рівні державних службовців аналогічних органів державної влади країн-членів ЄС та України. Інструмент Twinning передбачає надання довгострокової допомоги (період підготовки проєкту Twinning в середньому складає 1–1,5 роки, а період реалізації 1–3 роки) з метою впровадження елементів державного управління, необхідних для адаптації національного законодавства до норм та стандартів ЄС. Нормативно-правова база Механізм використання інструменту Twinning в Україні Рекомендації ініціаторам проєктів Twinning Twinning є особливою формою технічної допомоги, у рамках якої відбувається співпраця між органами державної влади та аналогічними державними інституціями держав-членів ЄС, спрямованою на досягнення спільними зусиллями поставлених цілей. Довідково: у 1998 році інструмент Twinning було запропоновано Європейською Комісією для країн-кандидатів на вступ до ЄС для підтримки…
  • Інструмент інституціональної розбудови TAIEX

    TAIEX (Technical Assistance Information Exchange) – це інструмент короткострокової технічної допомоги та обміну інформацією, що надається Європейською Комісією з метою розбудови інституціональної спроможності, наближення та імплементації національного законодавства до законодавства Європейського Союзу (acquis communautaire), а…
  • Загальна інформація про НАТО

    НАТО (NATO – North Atlantic Treaty Organisation) – Організація Північноатлантичного договору – міжнародна організація, створена 4 квітня 1949 року для колективної оборони країн Західної Європи та Північної Америки згідно з принципами 51 статті Статуту ООН.
    Детальніше

CAF

Загальна схема оцінювання (CAF) – це система управління якістю, розроблена на основі Моделі досконалості Європейського фонду управління якістю (EFQM), який є ефективним інструментом удосконалення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Станом на 2021 рік система управління якістю, створена відповідно до вимог Загальної схеми оцінювання (CAF), ефективно функціонує в 4160 організаціях із 59 країн світу.
Детальніше

Функціональне обстеження

Аналіз діяльності органу державної влади проводиться шляхом функціонального обстеження. Функціональне обстеження – це аналітична методика оцінки ефективності діяльності органів виконавчої влади, яка є інструментом аналізу функцій та оцінки ефективності управлінської діяльності органів виконавчої влади та їх структурних підрозділів.
Детальніше

Громадянські компетентності на державній службі

Формування громадянської компетентності є нагальною потребою сучасності. Під громадянською компетентністю розуміють здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства адже якість демократії і визначається рівнем компетентності громадян.
Детальніше